az egészségügy ludditái kontra valóság

Gőzlér blog: őszintén az e-cigarettáról

Gőzlér blog: őszintén az e-cigarettáról

Véleményezés a 32430-1/2016/JOGIEÜ számú miniszteri rendelet előterjesztéséhez

2016. július 20. - mujo

Az alábbi véleményezést az elektromos cigaretta termékek forgalmazásának bejelentésével kapcsolatos, termékenkénti 475.000 forintos igazgatási szolgáltatási díjakra vonatkozó miniszteri rendelet kapcsán a mai napon megküldtem a véleményezésekkel kapcsolatosan kijelölt illetékes, Dakos Zsuzsanna részére.

Tisztelt Dakos Zsuzsanna, tisztelt illetékesek!

Szeretném felhívni figyelmüket, hogy a 32430-1/2016/JOGIEÜ számú előterjesztés 2. mellékletének III. pontjában megfogalmazott várható egészségügyi és társadalmi hatások valótlanok, azok helyüket nem állják meg, az intézkedés a várt hatásokkal ellentétes, népegészségügyi és társadalmi szempontból káros következményeket okoz majd.

A tény, hogy az egészségpolitika az elektromos cigaretta használatát a dohányzással egyenértékű tevékenységként kezeli, ezáltal egészségügyi és társadalmi hatásait a dohányzással állítja párhuzamba, pusztán a szakpolitika egyes szereplőinek borzasztó szakmai hiányosságait és hozzá nem értését bizonyítja.

Az Egészségügyi Világszervezet Dohányzás-visszaszorítási Keretegyezményének 1. Cikk d) pontja kimondja, hogy a dohányzás-visszaszorítás "azoknak a kereslet-, kínálat- és ártalomcsökkentési stratégiáknak a sora, amelyek a lakosság egészségének a javítását célozzák azáltal, hogy felszámolják vagy csökkentik a lakosság dohánytermékfogyasztását és dohányfüst-expozícióját".

Pusztán a téma szakirodalmának legfrissebb eredményeire szorítkozva - amelyek egyébként teljesen egybevágnak a magyar elektromos cigaretta használó közösség évek óta egységesen, konzekvensen hangoztatott álláspontjával - jól látható, hogy az elektromos cigaretta elmúlt évek során tapasztalható terjedése a dohányzás visszaszorításának korábban sosem látott, látványos eredményeit okozta, és hogy kiemelt népegészségügyi cél kellene, hogy legyen az elektromos cigaretta használat, mint ártalomcsökkentő alternatíva népszerűsítése és akadálymentesítése a dohányzó állampolgárok körében.

Az ezen népegészségügyi céllal kapcsolatos megállapítás az angol Royal College of Physicians ajánlása, egy olyan nagy múltú intézményé amely 1962 óta tevékenykedik a dohányzás visszaszorításának élvonalában. A megállapítást a rendszeresen aktualizált, dohányzással kapcsolatos jelentéseik sorának legújabb, 2016 áprilisi frissítésében fogalmazzák meg, a "Nikotin füst nélkül: a dohányzás ártalmainak csökkentése" című jelentésben, amely a rendelkezésre álló szakirodalom alapos és értő áttekintése alapján született meg, ellentétben a botrányosan silány, tény- és arányhamisításoktól hemzsegő magyar szakpolitikai jelentéssel.
Az RCP jelentése itt olvasható:
https://www.rcplondon.ac.uk/projects/outputs/nicotine-without-smoke-tobacco-harm-reduction-0

Az Európai Unió 28 tagállamának 27.460 állampolgárát megkérdező Special Eurobarometer 429 reprezentatív felmérés elemzése alapján ismert az is, hogy 2014-ig bezárólag körülbelül 6.1 millió európai állampolgár hagyta abba a dohányzást, és további 9.2 millió állampolgár csökkentette dohánytermék fogyasztását az elektromos cigarettáknak köszönhetően. Az elemzést készítő kutatócsoport megállapításai szerint az elektromos cigaretta használat egyértelműen pozitív hatással van a népegészségre a következő okokból:
1) Használói körében rendkívül magas leszokási és dohánytermék-fogyasztás csökkenési arányok tapasztalhatóak.
2) Az elektromos cigaretta használat a dohányosokra, vagy a korábban dohányzókra jellemző, a nemdohányzók körében tapasztalt használati arányok, különösen a rendszeres használaté rendkívül alacsonyak.
A tanulmány és a hozzá kapcsolódó sajtóközlemény itt olvasható:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27338716
http://www.ecigarette-research.org/research/index.php/research/research-2016/241-eurob

Egy néhány hete megjelent, az elektromos cigaretta várható népegészségügyi hatásait kutató elemzés megállapításai szerint a jelenleg ismert adatok és felhasználói szokások mellett az elektromos cigaretta, mint ártalomcsökkentő alternatíva pozitív hatást jelent a népegészségügy tekintetében, és az 1997 után született dohányosok 21%-ának szükségtelen korai halálát előzheti meg, és 20%-kal csökkentheti a dohányzás következtében elvesztett emberévek számát.
Az elemzés itt olvasható:
http://ntr.oxfordjournals.org/content/early/2016/07/12/ntr.ntw158.abstract

A fentiek, és alapvetően a tudományos szakirodalom döntő többségének megállapításainak fényében teljességgel érthetetlen, hogy a magyar egészségpolitika milyen alapon helyezkedhet ezen megállapításokkal teljesen ellentétes álláspontra, kiváltképp úgy, hogy az illetékes szakpolitikai költségvetési szervek a mai napig egyetlen alkalommal sem vizsgálták érdemben a magyar népesség tekintetében az elektromos cigaretta használatra vonatkozó szokásokat, sem a használói körében tapasztalható népegészségügyi, leszokási és dohánytermékfogyasztási mutatókat, annak ellenére, hogy a NEFI esetében ez például az alapító okiratban előírt közfeladat lenne. Talán ennek is köszönhető, hogy a NEFI a mai napig nincs tisztában a legalapvetőbb elektromos cigarettával kapcsolatos ismeretekkel, jellemzőkkel sem, de mindezek ellenére nem rest állást foglalni a kérdésben, a fentiek alapján jól láthatóan téves módon.

A tervezett, termékenkénti 475.000 forintos igazgatási szolgáltatási díj - különös tekintettel a nyújtott igazgatási szolgáltatás minimális, adminisztratív jellegű mivoltára - az érintett termékek darabárait tekintve elképesztően, irreálisan magas, bevezetése a forgalmazókra olyan aránytalanul súlyos terheket róna, amely egyetlen logikus következménye a rendelkezésre álló termékpaletta drasztikus szűkítése, valamint az ezek után a piacon maradó termékek árának emelkedése lehet csak.

A termékpaletta drasztikus szűkítése és az áremelkedés magában hordozza annak a kockázatát, hogy az elektromos cigaretta használók egy része egyszerűen visszatér a dohányzáshoz, továbbá kevesebb jelenleg dohányzó állampolgár él majd az ártalomcsökkentés - immár jelentősen lekorlátozott, ezáltal lényegesen kevésbé vonzó alternatívát nyújtó - lehetőségével, amely eshetőségek negatív népegészségügyi hatásai teljesen egyértelműek. A termékpaletta szűkítésével a tájékozott elektromos cigaretta használók igényei viszont nem szűnnek meg, így az intézkedés egyúttal megágyaz a piacról ily módon eltűnő termékek feketekereskedelmének is, amely teljesen ellentétes a termékek biztonságával kapcsolatos - ugyancsak népegészségügyi - célokkal.

Ezen kockázatok egyébként tényszerűen megállapításra kerülnek a 2014/40/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv kapcsán készített angol népegészségügyi hatásvizsgálati tanulmány 207-es és 208-as pontjaiban (40. oldal), érthetetlen, hogy a magyar hatásvizsgálat ezeket a lehetőségeket hogyan hagyhatta figyelmen kívül. De tekintve a szakpolitikai álláspont valóságtól és tudományos bizonyítékoktól való teljes elrugaszkodottságát, az intézkedés egyértelműen negatív népegészségügyi következményeinek előnyösként való feltüntetése talán mégsem olyan meglepő.
Az angol hatásvizsgálati tanulmány itt olvasható:
http://www.legislation.gov.uk/ukia/2016/109/pdfs/ukia_20160109_en.pdf

Amennyiben a kormány, a minisztérium és az egészségpolitika valóban a dohányzás okozta ártalmak visszaszorítására törekedne, úgy az elektromos cigaretta használat, mint ártalomcsökkentő alternatíva terjedését támogatná, de legalábbis nem akadályozná azt.

Ennek hiányában az elektromos cigaretta használatát és forgalmazását érintő eddigi minden intézkedésük teljesen abszurd módon a dohányzással felhagyás megnehezítését szolgálja, amely egyértelműen ellentétes bármely épeszű népegészségügyi céllal.

Magyarországon, ahol évi 30.000 állampolgár hal meg szükségtelenül a dohányzás okozta ártalmak miatt, és ahol évente 10.000 új tüdőrákos megbetegedést regisztrálnak, ez a rendelet jelenlegi formájában pusztán egy újabb bűnösen ostoba intézkedés lenne, az elektromos cigaretta szabályozásával kapcsolatos bűnösen ostoba intézkedések sajnos egyre tekintélyesebbre hízó sorában.

Mindezek okán tisztelettel kérem Önöket, hogy a tervezett, termékenkénti 475.000 forintos igazgatási szolgáltatási díjnál lényegesen, nagyságrendekkel alacsonyabb, a nyújtott igazgatási szolgáltatással méltányosan arányos, jelképes összeget állapítsanak meg, amely megfizetése nem ró irreálisan magas terheket a piaci szereplőkre, ezáltal nem korlátozza az elektromos cigaretta használókat kiszolgáló piac kínálatát.

Tisztelettel,

Pifkó Krisztián
elektromos cigaretta használó magyar állampolgár,
a Villanypára Egyesület alelnöke

A bejegyzés trackback címe:

https://gozler.blog.hu/api/trackback/id/tr388902670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása